Pops & Bangs (Anti-Lag Systeem)

Het Pops & Bangs effect, officieel bekend als Anti-Lag System (ALS), is een techniek afkomstig uit de autosport. Dit systeem zorgt ervoor dat de turbo op toeren blijft, zelfs wanneer het gaspedaal wordt losgelaten. Hierdoor wordt het probleem van een traag opspoelende turbo (turbo lag) verminderd, wat zorgt voor een directere respons bij opnieuw gas geven.

Naast de technische voordelen is Pops & Bangs ook populair vanwege het luide knallen uit de uitlaat en soms zelfs vlammen, vooral bij turbo benzinemotoren.

Hoe werkt het Anti-Lag Systeem?

Normaal gesproken verliest een turbo zijn snelheid zodra je het gas loslaat, wat zorgt voor vertraging bij opnieuw accelereren. Met Anti-Lag blijft het schoepenwiel van de turbo doordraaien door een slimme aanpassing in de motorsoftware:

✅ De ontsteking wordt vertraagd met ongeveer 20 tot 40 graden na het bovenste dode punt (BDP).
✅ Een kleine hoeveelheid extra brandstof wordt geïnjecteerd nadat je het gas loslaat.
✅ Deze brandstof verbrandt vertraagd in de uitlaat, wat zorgt voor knallen en soms vlammen.
✅ Door de ontploffingen blijft de turbo op druk, waardoor hij direct reageert bij opnieuw gas geven.

Is Pops & Bangs geschikt voor mijn auto?

Deze aanpassing is vooral geschikt voor turbomotoren en wordt toegepast via softwareoptimalisatie. Houd er rekening mee dat een ALS-systeem extra belasting op de motor en uitlaat kan leggen, waardoor het minder geschikt is voor dagelijks gebruik. Voor race- en performance-auto’s is het echter een populaire keuze.

Wil je jouw auto voorzien van een Pops & Bangs upgrade? Neem contact met ons op voor meer informatie en advies!

Hard-Cut Limiter voor Diesel (Popcorn Limiter)

Veel klanten vragen of Pops & Bangs mogelijk is op een dieselmotor. Omdat dieselmotoren zelfontbranders zijn, kunnen we het ontstekingstijdstip niet aanpassen zoals bij benzinemotoren. Daarom is Pops & Bangs op een diesel niet mogelijk.

Als alternatief kan een Hard-Cut Limiter, ook wel Popcorn Limiter genoemd, worden geprogrammeerd. Dit zorgt voor knallen uit de uitlaat wanneer de motor de toerenbegrenzer bereikt.

Hoe werkt een Hard-Cut Limiter?

🔹 Standaard dieselmotoren hebben een Soft-Cut Limiter, waarbij de motor netjes op het maximale toerental blijft draaien.
🔹 Bij een Hard-Cut Limiter wordt de brandstoftoevoer kort onderbroken zodra de begrenzer wordt bereikt, wat een aan-uit-effect geeft. Hierdoor klinkt het alsof de motor “popt”, vergelijkbaar met Pops & Bangs bij benzineauto’s.
🔹 Dit effect is alleen mogelijk bij dieselmotoren.

Belangrijke aandachtspunten

Een Hard-Cut Limiter kan extra belasting geven op onderdelen zoals injectoren, turbo en roetfilter. Het effect op lange termijn is niet volledig bekend, dus voorzichtig gebruik wordt aangeraden.

💰 Hard-Cut Limiter vanaf €75 meerprijs bij tuning